Is micro-targetting de perfecte marketingtool of een bedreiging voor onze democratie?
Ophef om niets?
In maart 2018 werd bekend dat het bedrijf Cambridge Analytica de Facebook-profielen van miljoenen Amerikanen had gebruikt om de presidentsverkiezingen te manipuleren met gepersonaliseerde berichten die inspeelden op de politieke voorkeuren van mensen. De ophef was zo groot dat Marck Zuckerberg zich hierover moest verantwoorden bij de Amerikaanse Senaat en de Europese Unie.
Maar waarom was de ophef hierover eigenlijk zo groot? Omdat Cambridge Analytica probeerde Trump aan de macht te helpen? Toen vier jaar eerder de online campagne van Obama persoonlijke berichten verspreidde, was er bewondering. Elke politicus op de wereld volgde Obama’s voorbeeld.
De fout van Facebook was dat Cambridge Analytica de profielen onrechtmatig had verkregen. Maar verder deed Facebook precies waarvoor het bestaat. Net als Google, Instagram, LinkedIn en vele anderen, biedt Facebook bedrijven en politici de mogelijkheid om mensen individueel te benaderen met gepersonaliseerde boodschappen.
Marketeers noemen dit ook wel micro-targetting. En het is waar elke organisatie naar streeft. Wie wil er niet zijn klanten persoonlijk kennen en zijn aanbod op maat afstemmen op hun specifieke behoeften, voorkeuren, overtuigingen en smaak?
Het grondgesprek.
We verdiepen ons in oude en recente voorbeelden van micro-targetting. Zoals in elk grondgesprek vormen jullie een mening over deze voorbeelden. Zien jullie het ook als een ideale marketing-tool? Of kan het ook schade aanrichten aan de belangen van jullie klanten? Hoe ver kunnen en willen jullie gaan in personaliseren door micro-targetting? Hoe gaan jullie verantwoordelijk met deze technologie om? Of ligt de verantwoordelijkheid bij jullie klanten of bij de bedrijven, zoals Facebook, die de personalisatie mogelijk maken.
Locatie
A'DAM Toren, Amsterdam
Telefoon
+31.6.53765171
info@grondgesprek.nl